مقالات

پارگی شبکیه | مراقبت‌های بعد از عمل پارگی شبکیه

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
6566 بازدید

پارگی شبکیه

پارگی شبکیه

پارگی شبکیه یا Retinal Detachment از جمله بیماری‌های مربوط به چشم است؛ چند حالت دارد که بعضی از آنها رایج‌ترند. به طور کلی اتفاقی است که معمولاً در سنین بالا، در اثر ضربه به چشم، صورت یا سر، نزدیک‌بینی شدید، وجود تومور داخل چشمی، سابقه‌ی جراحی چشم، سابقه‌ی این عارضه در فامیل، سابقه‌ی آب مروارید، و یا دیابت رخ می‌دهد.

در کودکی و جوانی زجاجیه، قوام زیاد و اتصالات محکمی به شبکیه دارد و طبیعتاً تحرک زیادی ندارد و با فشاری که به شبکیه وارد می‌کند آن را سر جای خود، چسبیده به دیوار خارجی چشم نگه می‌دارد. با افزایش سن، زجاجیه قوام خود را از دست می‌‎دهد و شل و آبکی می‌شود. در نتیجه، هم میزان حرکت آن زیاد و هم اتصال آن به شبکیه سست می‌شود. در این حالت معمولاً بخش‌های عقبی زجاجیه از شبکیه جدا می‌شود. جداشدگی زجاجیه‌ی خلفی فقط باعث ایجاد حالت مگس‌پران یا یک سایه‌ی متحرک در میدان بینایی است، اما گاهی هنگام جدایی زجاجیه از شبکیه، بخشی از شبکیه هم کشیده شده و پارگی یا سوراخ در آن ایجاد می‌شود. به این حالت، پارگی شبکیه می‌گویند.

 از مهم‌ترین علام پارگی شبکیه احساس جرقه در چشم، دیدن اجسام شناور یا مگس‌پران، موج دار دیدن اشیاء، دیدن سایه یا چیزی شبیه پرده جلوی چشم، تاری دید و کاهش دید ناگهانی است. در صورت مشاهده‌ی این علائم باید موضوع را جدی گرفت و در کمترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کرد.

درمان پارگی شبکیه

در درمان پارگی شبکیه ، از روش‌‌های مختلفی استفاده می‌شود. نوع جراحی بر اساس محل، اندازه، نوع و شدت جداشدگی تعیین می‌شود.

روش‌های معمول برای درمان آن 1- چسباندن شبکیه با استفاده از لیزر یا انجماد (Laser Retinopexy)؛ 2- چسباندن شبکیه با استفاده از گاز (Pneumatic Retinopexy) ؛ 3- باکل اسکلر (Scleral buckle)؛ و4- ویترکتومی (Vitrectomy) است.

همان‌طور که ذکر شد با توجه به نوع و شدت پارگی، یکی از این روش‌ها و گاهی با توجه به وخامت شرایط و وضعیت به خصوصِ بیمار، ترکیبی از این شیوه‌ها برای درمان پارگی شبکیه‌ی چشم به کار برده می‌شود.

برای اطلاع از جزئیات روش های درمان به مطلب درمان پارگی شبکیه مراجعه نمایید.

مراقبت‌های بعد از عمل پارگی شبکیه

مراقبت‌های بعد از عمل پارگی شبکیه

طبیعتاً بعد از عمل، مراقبت و رعایت نکاتی لازم است. چشم تا چند روز دردناک و حساس است. قطره‌های آنتی بیوتیک تا یکی دو هفته و قطره‌های ضد التهاب و گاهی قطره‌های دیگر مخصوص پایین‌آوردن فشار چشم یا گشاد‌شدن مردمک باید تا چند هفته پس از جراحی مصرف شوند. در صورتی که حباب گاز به داخل چشم تزریق شده باشد، حتماً باید تا یکی دو هفته سر را صاف نگه داشت. حتی خوابیدن باید به حالت نیمه نشسته باشد.

توجه داشته باشید که پس از جراحی، وضعیت شبکیه باید مرتباً زیر نظر پزشک متخصص شبکیه کنترل شود.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲